9 лютого 2012 року Верховна Рада України прийняла у другому читанні і в цілому закон «Про поводження з відпрацьованим ядерним паливом щодо розміщення, проектування та будівництва централізованого сховища відпрацьованого ядерного палива реакторів типу ВВЕР вітчизняних атомних електростанцій». За ухвалення законопроекту № 8795 проголосували 276 депутатів при мінімально необхідних 226.

У 2011 році завершилась реалізація проекту технічного співробітництва МАГАТЕ UKR 3/003 «Зняття з експлуатації блоків Чорнобильської АЕС та поводження з радіоактивними відходами (РАВ) на проммайданчику, включаючи об’єкт «Укриття». Його  було розпочато у 2009 році з метою  надання допомоги Уряду України в реалізації завдань, передбачених Загальнодержавною програмою зняття ЧАЕС з експлуатації, а також в поводженні з радіоактивними відходами на чорнобильському майданчику.
Головними напрямками  співпраці в рамках проекту були передача досвіду та знань з розробки документації зі зняття з експлуатації ЧАЕС,  надання допомоги у створенні та вдосконаленні системи поводження з РАВ, включаючи радіоактивні матеріали ОУ, підтримка у реалізації проекту виведення із експлуатації ставка-охолоджувача та вдосконалення структури управління підприємством.

19 січня на Чорнобильській АЕС,  відповідно до ліцензії на зняття з експлуатації (№ 40 від 22 березня 2002 року), почато звільнення блоків від відпрацьованого ядерного палива. Всі роботи ведуться з дотриманням норм і вимог радіаційної та ядерної безпеки.

Загалом з 1-го та 2-го блоків планується вивезти 1365 та 1355 ВТВЗ відповідно. Як підкреслив генеральний директор ДСП ЧАЕС Ігор Грамоткін, вивезення палива з блоків є найважливіший завданням, що стоїть перед колективом станції, завершити ці роботи планується до кінця грудня 2013 року.

 

— Це ще один реальний крок на шляху зняття станції з експлуатації. У даний час ведуться роботи в рамках 2 фази контракту на завершення будівництва сховища відпрацьованого ядерного палива СВЯП-2. Але ми не можемо чекати того часу, коли цей проект буде завершено, вивантажувати паливо необхідно вже сьогодні. Тому ми провели велику попередню роботу, виконали реконструкцію діючого сховища, що спрямована на підвищення його безпеки.

Не останню роль в отриманні дозволу на переміщення палива з блоків на СВЯП-1 зіграв і той факт, що Чорнобильська АЕС в 2011 році перша серед АЕС України власними силами виконала цільову позачергову оцінку стану безпеки ядерних установок ЧАЕС з урахуванням подій на АЕС Фукусима-1 (стрес-тест). В рамках цієї роботи також були проведені повномасштабні протиаварійні тренування з відпрацюванням дій персоналу в аварійній ситуації та перевіркою можливостей сил аварійного реагування. Розроблено та впроваджено «План заходів з підвищення безпеки ядерних установок ДСП ЧАЕС». Все це було відзначено у «Загальних положеннях національного звіту України за результатами проведення цільової позачергової оцінки стану безпеки АЕС» — документі, що було підготовлено Державною інспекцією ядерного регулювання України.

У даний час на станції розробляється план-графік вивезення відпрацьованих ТВЗ. Пенали для зберігання ВЯП на СВЯП-1, як це свого часу робилося для палива енергоблоку №3, передбачається виготовляти власними силами.

25 лет назад, 30 ноября 1986 года, был подписан акт Государственной комиссии о принятии на техническое обслуживание объекта «Укрытие». Проектирование и сооружение объекта «Укрытие» было осуществлено за рекордно короткий срок - всего за полгода. В процессе строительства объекта «Укрытие» было уложено около 345 тысяч м3 бетонной смеси и смонтировано 7 тысяч тонн металлических конструкций.
Сооружение объекта «Укрытие» стало важнейшим итогом деятельности по реализации первоочередных мер по минимизации последствий запроектной аварии на 4-ом энергоблоке ЧАЭС. В разделе «Объект «Укрытие» можно прочитать подробней о строительстве и текущем состоянии ОУ. В разделе «Видео» можно просмотреть фильм "На грани невозможного", посвященный строительству ОУ в 1986 году, а так же фильм «Преобразование», рассказывающий о работах, проводимых на объекте "Укрытие" с целью преобразования его в экологически безопасную систему.

 

Сегодня на Чернобыльской АЭС состоялись плановые испытания мобильной дизельной станции. Цель данных испытаний — повышение безопасности ядерной установки — действующего хранилища отработавшего ядерного топлива (ХОЯТ-1). Испытания завершились успешно.

В соответствии с предварительным анализом событий на АЭС «Фукусима-1», специалистами Чернобыльской АЭС была проведена дополнительная углубленная переоценка безопасности объектов станции. В ходе анализа рассмотрены наихудшие сценарии возникновения и развития аварийных ситуаций, смоделированы их возможные комбинации, определены основные риски и самые опасные из вероятных угроз безопасности. Так, было установлено, что одним из основных рисков является потеря внешнего электроснабжения ядерных установок и отказ дизель-генераторов собственных нужд.